Pass nr2

Mage/Mjälte och vikten av att vara jordad. Rening om du ätit för mycket intryck och tappat din jordning.
Är du empatisk men lätt glömmer av att underhålla dig själv. Din balans över/i hjärta/lungor-du känslomänniska.
Såklart handlar detta om bindväv, meridianer mm.

Välkomna in till ett jordande, renande pass! Ett pass för empatiska människor som är överbelastade! Eller förhoppningsvis ett pass för dig som vill underhålla dig själv så att du står stadigt förankrad med fötterna på jorden samtidigt som du kan avända din magkänsla och intuition. 
  1. Börja med att lägga ditt bolster mitt på yogamattan, i samma riktning som yogamattan. Placera rumpan mitt på bolstret, lägg dig bak. Ev lägger du en kudde under rygg och axlar. Armarna upp över huvudet i ett läge där du vilar dina armar. Öppna upp bröst/mage/framsida kropp andas, vila, slappna av! Ligg här i 5 minuter.
  2. Gå långsamt ur ställningen för att komma ner och vila på rygg neutralt en stund. För sedan upp knä mot bröst  och krama om dig själv, massera/gunga rygg lite lätt från sida till sida.
  3. Kom över till liggande vridning. Höger arm ut åt sidan, ben åt vänster (lägg stöd i form av kuddar, filtar, bolster) under och mellan knä. Kanske ev stöd bakom rygg. Nästippen bort över höger arm. 3-5 minuter sedan kommer du långsamt ur position, sträcker ut din kropp mellanlandar/vilar. Knä mot bröst igen, krama om dina ben. Massera/gunga från sida till sida en stund. Byt sedan sida, vänster arm ut, ben åt höger. Bädda in och vila. 3-5 minuter åt varje håll.
  4. Sittande vridning. Lägg ditt bolster framför dig med ev en kloss i ovankant av bolstret. Ena höften mot bolstret`s kortsida/väljer du vänster höft, lägger du dina knä åt vänster(med ev en kudde mellan),. Vrid sedan mage/bröst mot bolster och lägg dig ner även med vänster kind som landar mot bolstret. Låt dina armar vila i ett avspänt/avslappnat läge. ANDAS, vila, slappna av! 3-5 minuter åt varje håll. Vila mellan sidorna om du känner behov av det. Efter att ha gjort positionen åt båda håll, vilar du/mellanlandar en stund neutralt.
  5. Bolster igen. Även här placerar du bolstret framför dig på mattan, med ev en kloss i ovankant. Du böjer på dina knä, lander med rumpan på dina fötter (fotrygg mot matta)  Du öppnar upp insida av dina ben så mycket som funkar för din kropp. Du kommer så nära bolstret du kan, återigen landar du med mage/bröst mot bolstret med ena kinden vilande, armarna som vilar vid sidan om bolstret. Vila och slappna av i dina ben. 3-5minuter.
Vila sedan neutralt en stund så att din kropp får landa i känslan. Kom ur när det passar!

Ett jordande, grundande, lugnande, magstimulerande pass där du ger dig själv den uppmuntran och uppskattning din kropp förtjänar. För att den ska orka, att finnas till hands för  allt och alla, du vill finnas till för!

Namaste  Monica

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Monica » Yogahelg 21-22/9:  ”Hej Emelie! Båda helgerna är fullbokade, men jag skriver gärna er på återbudslis..”

  • Emelie Dahlgren » Yogahelg 21-22/9:  ”Om det blir platser lediga i september, kan David gå i mitt ställe (min gravidm..”

  • Monica » Yoga Hösten 2019:  ”Hej Helene, ja det finns en plats till dig! Välkommen Bekräfta här så att jag v..”

  • Helene Mattsson » Yoga Hösten 2019:  ”Finns det plats på yoga helgkursen 23-24 november så vill jag gärna boka in mig!..”

  • Ann-Louise bonthron » Circle of Light:  ”Hej Monika Är intresserad av circle of light men undrar om varje gång är ett ste..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln